Skip to Main Content »

Veelgestelde vragen over Elektrische fietsen

Veel gestelde vragen

Elektrische ondersteuning
  • Geeft de fiets minder ondersteuning als de accu bijna leeg is?
  • Hoe moet ik de fiets uitzetten?
  • Hoe snel kan ik met deze fiets fietsen?
  • Hoe werkt een elektrische fiets?
  • Ik heb mijn fiets geparkeerd, display verwijderd maar mijn achterlicht brandt nog, hoe kan dit?
  • Is de mate van ondersteuning instelbaar?
  • Is een fiets met het Innergy systeem niet erg zwaar?
  • Kan ik mijn fiets zonder display in de regen of sneeuw parkeren?
  • Kan ik mijn voet op het pedaal houden als ik stilsta (voor bijv. een stoplicht)?
  • Kan ik net zo opstappen als bij een gewone fiets?
  • Trapt de fiets niet zwaar als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is?
  • Wat is de actieradius bij de verschillende standen van de ondersteuning?
  • Wat is het verschil tussen een rotatie- en een trapkrachtsensor? En wat merk ik van dit verschil tijdens het fietsen?
  • Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ motor en een XT motor?
  • Welke factoren zijn van invloed op de actieradius?
  • Accu
  • Doet mijn verlichting het wel als de accu leeg is?
  • Hoe lang duurt het opladen van mijn accu?
  • Is de accu beveiligd tegen diefstal?
  • Moet mijn accu aan de oplader als ik deze niet gebruik?
  • Wat is de capaciteit van mijn accu?
  • Wat is het verschil tussen de accu's brons, zilver, goud en platina?
  • Wat zie ik als mijn accu aan het opladen is?

  • Antwoorden

    Doet mijn verlichting het wel als de accu leeg is?

    In de accu blijft altijd een restcapaciteit aan energie achter. Deze energie is ruim genoeg om uw verlichting nog enige uren te laten branden.

    Geeft de fiets minder ondersteuning als de accu bijna leeg is?

    Ja, uw Gazelle Innergy blijft ook als de accu bijna leeg is goede ondersteuning geven.

    Hoe lang duurt het opladen van mijn accu?

    Uw accu kan zowel in de fiets als los van de fiets worden opgeladen met de bijgeleverde Innergy acculader. U kunt hiervoor GEEN andere lader gebruiken, want dit kan schadelijk zijn voor uw accu. Gazelle kan niet garant staan voor de gevolgen. De totale laadtijd van uw accu is afhankelijk van welke accu u heeft aangeschaft: 

    • Brons:     5 uur
    • Zilver:     7 uur
    • Goud:     9 uur
    • Platina:   11 uur 


    Als u gebruik maakt van de snellader, wordt de oplaadtijd per accu korter: 

    • Brons:     2 uur
    • Zilver:     2 uur
    • Goud:     3 uur
    • Platina:   4 uur
    Hoe moet ik de fiets uitzetten?

    De meest ideale manier is om de fiets uit te zetten via de aan/uit knop op de display. Als u deze knop ca. 5 seconden ingedrukt houdt, schakelt u de gehele fiets uit. Als u de fiets ergens parkeert en verder niets doet, schakelt het systeem automatisch na 5 minuten uit. Na het uitschakelen van de trapbekrachtiging kunt u, indien u dat wenst, de accu verwijderen om deze op te laden.

    Hoe snel kan ik met deze fiets fietsen?

    Dat bepaalt u zelf. Wel is het zo dat bij een snelheid boven de 25 km/uur geen ondersteuning meer wordt gegeven. Dit is een wettelijke verplichting bij motorondersteunde fietsen en maakt deel uit van de Europese EN-15194 normering voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle) fietsen.

    Hoe werkt een elektrische fiets?

    Het Innergy systeem bestaat uit vier of vijf hoofdcomponenten:
    - De accu: geïntegreerd in de bagagedrager;
    - De motor: geïntegreerd in de naaf van het voorwiel. Ook de fietsbesturing is geïntegreerd in de motor; 
    - De display: geplaatst op uw stuur;
    - De rotatiesensor: geplaatst bij het voorste kettingwiel;
    - (bij Xtra en Excellent modellen) Trapkrachtsensor: geplaatst bij het achteras.

    De fietsbesturing is geïntegreerd in de motor van de fiets. Deze bepaalt bij het ingestelde ondersteuningsniveau en de gemeten rotatie en eventuele trapkracht hoeveel ondersteuning de motor biedt. De mate van ondersteuning stelt u zelf in middels het display op het stuur. De motor wordt gevoed door de accu. De rotatie- en eventuele trapkracht wordt gemeten door de genoemde sensoren. Hieronder vindt u een korte beschrijving van de werking van beide sensoren.

    Werking rotatiesensor
    Uw fiets is uitgerust met een rotatiesensor. Deze sensor detecteert of u trapt en in welke richting. De sensor zit bij het kettingblad en registreert hoeveel tandjes van het tandwiel voorbij komen. Zodra er sprake is van een vooruitdraaiend kettingblad, zodra u dus vooruit trapt, zal uw motor ondersteuning bieden als u de ondersteuning op uw display hebt ingeschakeld. Als u dus niet trapt of achteruit, zal uw fiets dus geen ondersteuning bieden.

    Werking dual sensor technology
    Uw fiets is naast dat deze is uitgerust met een rotatiesensor, tevens uitgerust met een trapkrachtsensor. Deze sensor detecteert de kracht die u uitoefent op de pedalen van uw fiets. De sensor zit op het achterpad van uw fiets. Via de ketting wordt de trapkracht overgebracht op het achterpat, waardoor het achterpat een klein beetje vervormt. Deze vervorming wordt door de trapkrachtsensor van uw fiets gemeten. Als u meer kracht uitoefent op de pedalen, bijvoorbeeld bij het optrekken of het beklimmen van een heuvel, is er meer vervorming en ontvangt u meer ondersteuning door de motor. Naast dat u natuurlijk de ondersteuning moet hebben ingeschakeld op uw display om ondersteuning te ontvangen, bepaald dus de mate dat u kracht uitoefent op de pedalen de mate dat u motorondersteuning ontvangt. 

    Ik heb mijn fiets geparkeerd, display verwijderd maar mijn achterlicht brandt nog, hoe kan dit?

    Alvorens de display te verwijderen, adviseren wij u om de verlichting uit te zetten, als deze brandt, door op de verlichtingsknop te duwen. U kunt ook 5 seconden de aan/uit knop ingedrukt houden - dan schakelt u alles, inclusief de verlichting uit. Doet u dit niet, en verwijdert u de display terwijl de verlichting nog brandt, dan blijft het achterlicht nog 5 minuten branden. Daarna schakelt dit automatisch uit. U kunt het brandende achterlicht sneller doven, door de display terug te plaatsen op de fiets en de verlichtingsknop in te drukken.

    Is de accu beveiligd tegen diefstal?

    Ja, de accu zit aan het frame vast met een apart accuslot. Dit slot werkt op dezelfde fietssleutel als het ringslot van uw fiets.

    Is de mate van ondersteuning instelbaar?

    Jazeker, de mate van ondersteuning is eenvoudig instelbaar via uw display.

    Afhankelijk van of u een Pure, Plus of Xtra/ Excellent Innergy heeft aangeschaft, kunt u het ondersteuningsniveau instellen. In de gebruikershandleiding staat aangegeven welke knop dat is per display. Er zijn vier ondersteuningsmogelijkheden, die u kunt kiezen door meermaals op de knop te drukken:

    1. Geen ondersteuning: deze optie kiest u op het moment dat u zelf de inspanning wilt leveren, zonder motor ondersteuning.
    2. Economische ondersteuning: deze optie kost u minimale accucapaciteit en selecteert u bij langere afstanden of als u minimale ondersteuning van uw motor verlangt.
    3. Normale ondersteuning: middels deze optie selecteert u gemiddelde motor ondersteuning.
    4. Boost ondersteuning: deze optie selecteert u als u maximale ondersteuning wenst, bijvoorbeeld bij het beklimmen van een heuvel.

    Is een fiets met het Innergy systeem niet erg zwaar?

    Het gewicht van een elektrische fiets met Innergy systeem valt erg mee. De motor en de accu brengen echter wel extra gewicht met zich mee. De lichtgewicht motor weegt ca. 3 kg en de uitneembare accu 2.5 kg, al is dit wel afhankelijk van welke accu u heeft aangeschaft. De gouden en platina accu zijn zwaarder (3.6 kg) dan de bronzen en zilveren accu (2.5 kg). U moet dus ongeveer 5.5 tot 6.6 kg optellen bij het gewicht van een gewone fiets. In het geval van een Orange Pure Innergy komt het gewicht met een bronzen accu uit op 24.8 kg.

    Kan ik mijn fiets zonder display in de regen of sneeuw parkeren?

    Ja, dat is geen probleem, omdat alle Innergy onderdelen spatwaterdicht zijn. Wel adviseren wij u om op de displayhouder het kunststoffen witte afdekplaatje (de zogenaamde dummy display) te klikken, zodat de contactpinnetjes nog beter beschermd zijn.

    Kan ik mijn voet op het pedaal houden als ik stilsta (voor bijv. een stoplicht)?

    Ja, dit is mogelijk, omdat uw fiets is uitgerust met een rotatiesensor. Hierdoor moet er sprake zijn van rotatie alvorens de motor ondersteuning biedt en hiervan is geen sprak als u uw voet op de pedaal houdt.

    Kan ik net zo opstappen als bij een gewone fiets?

    In principe wel. De ondersteuning begint pas als uw wiel een halve omwenteling heeft gemaakt. Daarbij is het zo geprogrammeerd dat de ondersteuning bij een snelheid van 0 tot 5 km per uur minder snel reageert en minder sterk is. Let er wel op dat u in een niet te grote versnelling wegrijdt, dit vergt minder energie van u en uw accu, zo behaalt u een grotere actieradius.

    Moet mijn accu aan de oplader als ik deze niet gebruik?

    Nee, dit hoeft niet. U kunt de accu het beste volgeladen ergens droog en niet vochtig wegleggen. Het is ook mogelijk om de accu in de fiets te laten. Na een uur schakelt uw accu automatisch in een slaapstand om energie te besparen. U "wekt" de accu eenvoudig door de accu in de fiets te plaatsen of door op de knop van het achterlicht te drukken.

    Trapt de fiets niet zwaar als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is?

    Nee, de fiets is uitgerust met een borstelloze gelijkstroommotor of borstelloze tandwiel overbrenging gelijkstroommotor waardoor de uitgeschakelde motor geen merkbare weerstand geeft. Ook is de XT motor uitgerust met een vrijloop, waardoor de tandwieloverbrenging niet op gang komt in het geval dat de motor uit is. Daarnaast is de fiets voorzien van versnellingen, waardoor u een passende lichte versnelling kunt kiezen. Als u wilt fietsen nadat u de accu heeft leeggereden, adviseren wij u de accu even uit de fiets te halen, dan weer erin te schuiven, zodat de weerstand van het magnetisch veld van uw motor is weggehaald.

    Wat is de actieradius bij de verschillende standen van de ondersteuning?

    Bij de aanschaf van een elektrische fiets van Gazelle kunt u kiezen uit vier verschillende accu’s: brons, zilver, goud en platina. Deze vier accu’s verschillen qua capaciteit: de bronzen accu heeft een capaciteit van 252 Wh, de zilveren accu heeft een capaciteit van 324 Wh, de gouden accu heeft een capaciteit van 396 Wh en de Platina accu heeft een capaciteit van 504 Wh. Het aantal kilometers die u kunt rijden op een accu verschilt dan ook per accu.

    In onderstaand overzicht ziet u een indicatie van het aantal kilometers dat u kunt rijden op elk van de verschillende accu’s. Onderstaande cijfers gelden niet voor de XT Innergy modellen. Er zijn een aantal factoren die er voor kunnen zorgen dat u net een wat hogere of lagere actieradius behaalt, zo is uw bandenspanning van invloed, maar ook uw gewicht, de weersomstandigheden en de leeftijd van de accu. Het onderstaande overzicht is dan ook puur een indicatie van het aantal kilometer dat u op een accu kunt rijden. Het aantal kilometers dat kan worden gefietst op een accu is voor de accu’s als volgt: 

     

    Brons

    Zilver

    Goud

    Platina

    Aantal Wattuur (Ampere * Volt):

    7 * 36 = 252 Wh

    9 * 36 = 324 Wh

    11 * 36 = 396 Wh

    14 * 36 = 504 Wh

    Actieradius Eco stand

    70- 85 km

    130- 170 km

    160- 210 km

    200- 265 km

    Actieradius Normal stand

    40- 55 km

    50- 80 km

    60- 100 km

    75- 125 km

    Actieradius Boost stand

    25- 30 km

    35- 45 km

    45- 55

    55- 70 km

    Let op! Deze cijfers zijn van toepassing op de typen Pure, Plus, Xtra en Excellent Innergy modellen  en gelden niet voor XT Innergy modellen. Afhankelijk van het model dat u heeft aangeschaft kunnen de exact behaalde waarden afwijken. Overigens, hebben XT modellen op een vlak landschap nagenoeg dezelfde actieradius als niet XT modellen.

    Wat is de capaciteit van mijn accu?

    Standaard wordt een fiets geleverd met een bronzen accu, welke een capaciteit heeft van 7 Ampère x 36 Volt = 252 Wattuur. Bij de overige drie accu’s is de capaciteit echter groter: Zilver: 9 Ampère x 36 Volt = 324 Wattuur Goud: 11 Ampère x 36 Volt = 396 Wattuur Platina: 14 Ampère x 36 Volt = 504 Wattuur

    Wat is het verschil tussen de accu's brons, zilver, goud en platina?

    U heeft bij Gazelle de keuze uit vier verschillende accupakketten: brons, zilver, goud en platina. Alle vier de accu's hebben een andere actieradius. In de tabel hieronder ziet u de afstanden die u gemiddeld met de vier verschillende accu's kunt rijden.

    De beste manier om accu's met elkaar te vergelijken is door te kijken naar de hoeveelheid energie die de accu kan leveren in Wattuur (Wh). Hoe hoger het aantal Wattuur, hoe hoger de actieradius van uw fiets.

     

    Brons

    Zilver

    Goud

    Platina

    Aantal Wattuur (Ampere * Volt):

    7 * 36 = 252 Wh

    9 * 36 = 324 Wh

    11 * 36 = 396 Wh

    14 * 36 = 504 Wh

    Actieradius Eco stand

    70- 85 km

    130- 170 km

    160- 210 km

    200- 265 km

    Actieradius Normal stand

    40- 55 km

    50- 80 km

    60- 100 km

    75- 125 km

    Actieradius Boost stand

    25- 30 km

    35- 45 km

    45- 55

    55- 70 km

    Let op: De hoogte van de actieradius is altijd mede afhankelijk van de volgende factoren: versnelling, bandenspanning, gewicht berijder, fietssnelheid, het landschap, tegenwind en de ingestelde ondersteuning. 

    Standaard zijn de elektrische fietsen van Gazelle voorzien van een bronzen accu. Mocht u behoefte hebben aan een accu met een grotere capaciteit (=hogere actieradius), kunt u bij aanschaf van uw elektrische fiets ook kiezen voor een andere accu. 

    Wat is het verschil tussen een rotatie- en een trapkrachtsensor? En wat merk ik van dit verschil tijdens het fietsen?

    Gazelle biedt twee verschillende elektrische fiets systemen, met verschillende voordelen en bijbehorend rijgedrag. Immers, de ene fiets is de andere niet. De Gazelle Pure en Plus modellen en de Bloom en Balance Innergy zijn uitgerust met een rotatiesensor. De Xtra en Excellent modellen hebben daarbovenop ook een trapkrachtsensor (Dual sensor technology). Maar wat betekent dit nu eigenlijk en wat merkt u ervan tijdens het fietsen?

    Het systeem met rotatiesensor werkt heel simpel. Zodra u (vooruit) trapt, geeft de sensor een seintje door aan de motor en dit voelt u direct aan de ondersteuning die u ontvangt. Het maakt niet uit hoe hard u trapt, de ondersteuning werkt altijd. Dit door de eenvoud van dit zeer robuuste systeem, waardoor ingewikkelde reparaties u bespaart blijven!

    Bij de Xtra en Excellent modellen werkt het anders, want dan bepaalt juist de kracht die u op de pedalen uitoefent de mate dat de motor u ondersteund. Zodra u harder trapt, geeft de trapkrachtsensor dit door aan de motor en voelt u meer ondersteuning. Eigenlijk net als op de gewone fiets, maar dan met een beetje hulp! 

    De rotatiesensor zorgt voor:
    1. Grote betrouwbaarheid (door z’n eenvoud). Niet voor niets wordt dit type sensor in de automobielindustrie veelvuldig toegepast in systemen voor bijvoorbeeld ABS en traction control.
    2. Juiste ondersteuning in situaties waarbij wel wordt getrapt, maar weinig kracht wordt gezet op de pedalen. Dit is een situatie waar een trapkrachtsensor soms moeite mee heeft: wordt er nu wel of niet getrapt? 
    3. Veiligheid. De rotatiesensor detecteert of vooruit of achteruit wordt getrapt. Hierdoor zal de ondersteuning in geval van pedalen stilhouden of terugtrappen direct en betrouwbaar worden afgeschakeld.

    De trapkrachtsensor zorgt voor:
    Een zeer natuurlijke fietsbeleving door het meten van de trapkracht.DST combineert dus optimaal de voordelen van beide sensortypen, waardoor een uitermate betrouwbaar en veilig elektronisch systeem ontstaat met een plezierig en natuurlijk fietsgedrag.

    Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ motor en een XT motor?

    De XT motor is nieuw in de collectie sinds september 2011. Deze motor is niet beter dan de huidige Direct Drive motor, maar is geschikt voor andere rijtoepassingen. Afhankelijk van waar u de fiets voor gaat gebruiken, kunt u samen met ons een keuze maken voor een fiets uitgerust met een XT- of Direct Drive motor. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee motoren en wat merkt u daarvan tijdens het fietsen?

    De XT motor heeft meer trekkracht dan de Direct Drive motor. U merkt dit tijdens het fietsen doordat een XT motor ook bij lagere snelheden meer motor ondersteuning biedt dan de Direct Drive motor. Een belangrijk verschil tussen beide motoren wat hier het gevolg van is,  is het verschil van efficiency, of anders gezegd, de mate dat u de accu efficiënt gebruikt. Op het moment dat de energie uit de motor voornamelijk wordt omgezet in warmte in plaats van motorondersteuning, heeft u een lage efficiency en hierdoor kunt u minder kilometers rijden op een accu (= lage actieradius). Beide motoren hebben bij een andere snelheid een hoge efficiency en daarom zijn beide geschikt voor een andere rijtoepassing.

    Bij een XT motor geldt dat ook al geeft de motor veel ondersteuning, (bijvoorbeeld bij een hogere snelheid heuvel op of tegen de wind in), dan heeft u alsnog een hoge efficiency.  Het omgekeerde geldt echter ook, geeft de motor weinig ondersteuning, heeft u een lage efficiency en rijdt u dus minder kilometers op een accu. Dit heeft ermee te maken dat de motor is uitgerust met tandwieloverbrenging, wat meer energie kost om op gang te brengen. Rijdt u dus veel in lage snelheid waarbij u matige tot gemiddelde ondersteuning verlangt, bijvoorbeeld op een vlakke weg, dan is de Direct Drive motor meer geschikt, omdat u dan een hogere efficiency bereikt en dus meer kilometers kunt fietsen op een accu. Verlangt u echter veel motorondersteuning, bijvoorbeeld bij het fietsen tegen de wind in of het beklimmen van een heuvel, dan zou een XT motor meer geschikt zijn, want dan heeft u naast meer ondersteuning een hogere efficiency, waardoor u meer kilometers kunt rijden op een accu. Gevolg van de tandwieloverbrenging van een XT motor is echter wel dat het meer geluid met zich meebrengt tijdens het fietsen. De motor is echter wel 0,8 kg lichter van de Direct Drive motor.

    Samengevat betekent dit dus dat uw rijgedrag bepaalt welke motor het meest geschikt is. In het geval dat u bijvoorbeeld veel lange afstanden gaat fietsen op een vlakke weg waarbij u matige tot gemiddelde motorondersteuning verlangt, is een Direct Drive motor het meest geschikt voor u. U rijdt dan de meeste kilometers op een accu. Maar als u bijvoorbeeld bij een lage snelheid wel veel ondersteuning wenst, omdat u dat prettig vindt of omdat u wind tegen hebt, dan is een XT motor een geschiktere motor bij uw rijgedrag. Het is verstandig om de uiteindelijke keuze te maken in overleg met ons! Het maken van een proefrit om beide motoren te kunnen proberen kan daarbij niet ontbreken!

    Wat zie ik als mijn accu aan het opladen is?

    De accu kan in en buiten de fiets worden opgeladen door de bijgeleverde acculader. Er zijn verschillende types accu op de markt:

    - Accu's waarvan alle lampjes tijdens het laden verlicht zijn of knipperen. Deze lampjes gaan weer uit nadat de accu volledig is opgeladen. 
    - Accu's waarvan 1 lampje knippert tijdens het laden. Na het laden gaat dit lampje weer uit. 

    Welke factoren zijn van invloed op de actieradius?

    Uw actieradius is afhankelijk van de hoeveelheid energie die in uw accu zit, het aantal volts waarmee het elektrische systeem communiceert en de hoeveelheid die u vraagt bij te geven. Om fietssystemen te vergelijken dient u Watt uren (Wh) te vergelijken (Ampere x Volt), net zoals u bij auto’s doet. Het Gazelle Innergy systeem levert 252 Wh en is daarmee een van de meest krachtige van Nederland. Er zijn een aantal factoren die de uiteindelijk behaalde actieradius beïnvloeden:


    • Zorg voor een goede bandenspanning; bij zachte banden verbruikt u meer accucapaciteit.
    • Fiets zoveel mogelijk in een constante en vaste snelheid; juist het optrekken kost veel accucapaciteit.
    • Als u gaat optrekken, schakel dan over naar een lagere versnelling. 
    • Niet optrekken met de fiets in ‘Boost’ stand, want dan levert de fiets extra veel ondersteuning in een lage snelheid en verbruikt daarmee meer accucapaciteit.
    • Laad uw accu op bij kamertemperatuur; uw accu wordt tot 25% minder opgeladen bij een temperatuur van nul graden of lager.
    • Als u de accu langere tijd niet gebruikt, raden wij u aan de accu niet volledig opgeladen op te bergen, dit betekent dat er maximaal drie of vier LED lampjes branden. De totale capaciteit van de accu kan hierdoor gedeeltelijk verloren gaan.
    Als u gaat fietsen in heuvelachtig gebied moet u er rekening mee houden dat dit extra accucapaciteit kost.

    Bron : Gazelle - www.gazelle.nl